Sagor och verklighet

Tröst

Kategori: Verklighet

 
Jag hittade en humla
i trappan
jag var nio år
och den dog i min hand
jag grät
jag skäms
när jag tänker på det
nu 
när jag är trettio år
 
Men du skrattade
inte åt att en humla dog
utan för att jag grät
åt något som var
så trivialt
 
Minns du när pappa ringde
och sa att hans farmor gått bort
och jag försökte kväva gråten
när du sa
att jag ändå inte kände henne
 
Varför är du så rädd för känslor
varför vill jag krypa in under täcket
och gråta så att ingen ser
 
Kan jag hålla om min dotter
när hon gråter
för att en humla dör
kan jag hålla om henne
för att hon tycker
att döden är hemsk
 
Kan jag hålla om min älskade
när hon är rädd och ledsen
 
Kan jag förvalta mina egna tårar
utan att vända ryggen till mig själv
 
Kan jag lära mig att älska
på ett sätt
som du inte kan
 
 
 
Kommentera inlägget här: