Sagor och verklighet

Det börjar långt inne

Kategori: Sagor

 

1.

Det börjar långt inne

kryper ut i munnen

sticker i tungan

vibrerar i halsen

 

du kan inte trösta

du kan inte ge

du har inte längre det där

inte det jag vill ha

behöver

hjälp

ingen har det

det är flyktigt

intensivt

jag vill ut

in

 

2. 

Det jagar mig

först bara en förnimmelse

Sedan påtagligt

Och jag blir rädd

 

Min puls hinner inte med

Flåsar mig i nacken

Händer som darrar

sträcker sig efter fel kropp

Skratt som läcker ut

Ord som borde stannat där de kom från

Var kom de ifrån

Var det jag som sa det

Eller var det du

Någon annan

Något annat

 

3.

Det händer när jag inte märker

När min puls hunnit ikapp

Springer förbi

Tar tag i mina händer

Och vi flyger iväg

Jag och pulsen

 

Läppstift, långa ögonfransar

Bröst som häver sig bakom tunga andetag

Men jag är lätt

Med handen om din nacke

drar jag dig till mig

Fjärilar i min mun

Jag splittras i tusen bitar

som en sönderslagen busskur

Och i varje bit rusar livet

som om det var de sista stunderna som ska levas

 

 

Kommentera inlägget här: